Lead generation waarom onmisbaar?

Lead generation creëert een natuurlijke band tussen je bedrijf en potentiële klanten

Het is je ongetwijfeld al eens overkomen. Zit je eindelijk aan tafel, met je vork in de aanslag om aan dat heerlijke gerecht te beginnen waaraan je zoveel tijd hebt besteed boven het kookvuur. Je smaakpapillen staan op scherp, je brengt die eerste hap naar je mond en dan … rinkelt plots je telefoon.

“Hallo, is dit de aankoopverantwoordelijke”, hoor je de telemarketeer monotoon in je geïrriteerde oorschelp galmen. “Ik bel u op met een uitzonderlijke aanbieding die volgens onze gegevens erg interessant voor u is.” Terwijl u hem of haar probeert af te schudden, merk je toenemende irritatie dat je maaltijd recht onder je neus koud aan het worden is.

Dat soort voorvallen is precies waarom we jou willen vertellen over inbound lead generation. Maar wat is dat nu juist? Een oplossing. En niet zomaar een oplossing, maar een die ervoor zorgt dat jouw bedrijf nooit een cold caller zal nodig hebben die iemands met liefde bereide gerecht verknalt.

De definitie van een lead

Leads zijn eenvoudigweg mensen die op welke manier dan ook interesse hebben vertoond voor jouw product, dienst of bedrijf. Een lead is bijvoorbeeld iemand die zijn contactgegevens heeft achtergelaten omdat hij meer wou weten over je diensten of producten. Een lead wordt daarom ook wel een prospect genoemd, of een mogelijke klant.

Leads zijn niet het gevolg van een ongewenste oproep van bedrijf dat zomaar contactgegevens heeft gekocht. Leads werken andersom: ze komen voort uit een bewuste toenadering van iemand naar een bedrijf toe. Geef toe, dat is toch veel constructiever en minder irritant, niet?

Lead generation uitgelegd

Lead generation kan je samenvatten als een marketingtechniek om potentiële klanten aan te trekken naar je website en te overhalen zijn of haar gegevens achter te laten. Meestal krijgen leads in ruil voor die gegevens een bepaalde vorm van een beloning, zoals bijvoorbeeld een e-book, of een brochure. Het achterliggende doel is altijd een langetermijnrelatie.

Wanneer iemand mij naar mijn job vraagt, kan ik meestal niet zomaar antwoorden dat ik content aanmaak met het oog op lead generation. Slechts weinigen zouden immers begrijpen wat ik bedoel, en dat levert ongemakkelijke gesprekken op. Meestal geef ik daarom een antwoord dat iedereen wel begrijpt, zoals bijvoorbeeld: “Ik probeer mensen aan te trekken door ons bedrijf aantrekkelijk voor te stellen. Via mijn blogs geef ik hen net genoeg teasers om hun interesse aan te wakkeren en gaande te houden. Op termijn wil ik hen uiteindelijk enthousiast krijgen om met ons in zee te gaan.”

Wat maakt lead generation onmisbaar?

Lead generation creëert een natuurlijke band tussen je bedrijf en potentiële klanten. Deze strategie zorgt ervoor dat een mogelijke klant jou in het achterhoofd houdt als hij een van je producten wil kopen of van je diensten gebruik wil maken.

In het grotere kader van de inbound marketingstrategie – die bestaat uit aantrekken, converteren, sluiten en plezieren – bevindt lead generation zich in de tweede fase van het converteren. Lead generation kan immers pas beginnen nadat je erin geslaagd bent je doelpubliek aan te trekken en wanneer ze klaar zijn om van bezoeker in lead omgevormd te worden. Of met andere woorden, lead generation is een belangrijke mijlpaal in je buyer journey. Leads zijn immers een belangrijke tussenstap naar een tevreden klant. En is dat niet wat we allemaal verlangen?

De kwalificatie van een lead

Een lead is dus een persoon die interesse heeft in je bedrijf. Maar er bestaan verschillende manieren om interesse te vertonen. We sommen deze hier voor je op.

Een lead wordt vaak aangemaakt door gegevens in te winnen. Dat kan om de meest uiteenlopende redenen. Iemand wil bijvoorbeeld een korting, en zal zijn gegevens invullen om een kortingsbon te ontvangen. Iemand die meer wil weten over een bepaald product of dienst, zal vaak bereid zijn om zij gegevens achter te laten in ruil voor een ebook, podcast of een andere vorm van educatieve vorm van content. En wie op zoek is naar een job, zal niet aarzelen zijn gegevens in te sturen om te reageren op een vacature.

Hoe je lead generation verloopt, kan dus danig verschillen in functie van jouw bedrijf, van de situatie of van de doelgroep die je wil bereiken. De enige constante is dat je erop moet letten voldoende informatie in te winnen. Dat is immers de enige manier om te weten te komen of de mogelijke lead echt genoeg interesse heeft.

Leads genereren doe je zo

We hebben een lead nu duidelijk gedefinieerd en hebben je duidelijk gemaakt hoe lead generation nu exact in het bredere verhaal van inbound marketing past. Nu je dit allemaal weet, ben je klaar om kennis te maken met alle onderdelen van een volledig lead generation proces.

Lead generation - Leads genereren

  • Landing page: een landingspagina is een webpagina die een bezoeker heeft opgezocht met een erg specifiek, afgebakend doel. Je kan landingspagina gebruiken voor de meest uiteenlopende doelen. In de context van inbound marketing gebruiken we dit type webpagina’s echter voornamelijk om leads te genereren aan de hand van formulieren.
  • Call to action: de call to action (letterlijk ‘oproep om actie te ondernemen’) spoort e bezoeker aan om iets te doen. In het kader van lead generation spoort een call to action op een landingspagina meestal aan om een formulier in te vullen. De call to action kan tal van vormen aannemen: een afbeelding, een knop, een tekst …
  • Forms: de formulieren op landingspagina’s bevatten meerdere velden die een bezoeker om informatie vragen. In ruil voor deze gegevens ontvangt een bezoeker een aanbieding die hem verder helpt.
  • Aanbieding: de aanbieding is de raison d’être van de landingspagina: de waardevolle content waar de bezoeker naar op zoek was. Die aanbieding moet genoeg waarde hebben om je bezoeker te kunnen overhalen zijn gegevens in te voeren.

Is dat allemaal niet veel moeite als ik mijn leads gewoon kan kopen?

Veel marketeers en salesmensen willen hun sales funnel zo snel mogelijk volproppen. Leads kopen is dan inderdaad de snelste oplossing. Het is immers makkelijk en vraagt veel minder tijd. De perfecte oplossing, toch? Neen, bijlange niet.

Aangekochte leads kennen jouw bedrijf immers helemaal niet. Meestal zijn hun gegevens afkomstig van andere websites waarop ze zich hebben ingeschreven. Of anders gezegd: ze hebben hun gegevens nooit zelf met jouw bedrijf gedeeld om iets in ruil te krijgen. Met als gevolg dat alle berichten die jij hen zal sturen, automatisch ongevraagd zijn, en bijgevolg hoogstwaarschijnlijk ook ongewenst, opdringerig en irritant. Dat is net het tegenovergestelde van wat je wil bereiken.

Bovendien loop je nog een ander risico als je leads gaat aankopen. Een risico dat je niet mag onderschatten. Als de leads die jebt aangekocht jouw mail ontvangen die ze niet gevraagd hebben, is het risico reëel dat ze je mailadres rechtstreeks naar hun spamfolder verwijzen. En dan kan je veel meer kwijt zijn dan enkel deze lead. Als meerdere aangekochte leads je mails als spam markeren, kan je op een blacklist terechtkomen bij de e-mailprovider. Erger nog: die blacklist wordt bovendien ook nog eens gedeeld met andere e-mailproviders. En eens je op zo’n blacklist bent beland, is het erg moeilijk om er weer vanaf te geraken. Ook je IP reputatie en je delivery rate zal hier aanzienlijke schade door oplopen.

Koop. Geen. Leads.

Samengevat kunnen we je op het hart drukken om werkelijk altijd je leads op natuurlijke wijze te vergaren. Ja, het gaat meer inspanningen vergen. Ja, je gaat er meer tijd in moete stoppen. Maar je gaat er op termijn ook zoveel meer uit putten. Niet alleen mooie salescijfers, maar ook echte voldoening voor al je harde werk.

Benieuwd hoe je lead generation best benadert, of wil je er gewoon graag meer over vernemen? Wens je kennis te maken met onze ervaren (inbound) marketingexperten? Laat dan zeker van je horen!

Meer info over Lead generation

Neem voor meer info contact met ons op of vraag een gepersonaliseerde offerte aan i.v.m. lead generation.

Contacteer Ons Voor Onze SEO Expertise

Alle velden zijn verplicht

OVER DE AUTEUR

Sempris.be