Inbound marketing wat is dat?
Inbound marketing is dé strategie bij uitstek voor het genereren van kwalitatieve leads en de conversie naar klanten. Maar wat is Inbound Marketing nu juist, en wat maakt het zo doeltreffend? We vatten het voor u samen en leggen uit wat het voor uw bedrijf/handelszaak betekent.
1. Inbound marketing wat is dat en wat betekent het voor uw bedrijf?
Inbound Marketing is een marketingstrategie waarmee je jouw product (of een dienst, merk of jezelf) handig op het aankooppad van je toekomstige klant manoeuvreert.
Inbound Marketing maakt hiervoor nieuwe content aan op je website, die een grote instroom van het juiste type bezoekers veroorzaakt. Die bezoekers kan je dan verder converteren naar klanten. Inbound Marketing maakt dus geen gebruik van dure advertenties, maar van content die je doelgroep wél wil bekijken en zelfs delen.
Een succesvolle Inbound Marketingstrategie staat of valt dus met de content die het genereert. Die content moet boeiend, relevant en authentiek zijn, anders haken je bezoekers af.
Ingewikkeld? Niet noodzakelijk! Doe de test: tik enkele vragen in op Google en tel hoe vaak je het antwoord vindt in een artikel of een ebook van een bedrijf of consultant. Soms is niet eens meteen duidelijk dat de website waarop je belandt een commercieel doel heeft. Hij maakt dan deel uit van een groter Inbound Marketing web.
Voorbij het aantrekken via content heeft Inbound Marketing natuurlijk maar één doel: sales. De marketingstrategie plaatst je doelgroep centraal om deze in een klant te converteren. Dat uiteindelijke doel moet in al je acties voorop staan.
2. Wat maakt Inbound Marketing zo doeltreffend?
We hoeven er niet langer om heen te draaien: iedereen weet intussen dat het traditionele advertentiemodel de voorbije jaren rake klappen heeft gekregen en vandaag in de touwen hangt. Vroeger hing het succes van een campagne af van hoe vaak je de boodschap herhaalde (frequentie) bij een zo groot mogelijk publiek (reach). Die vlieger gaat vandaag niet meer op, hoe groot de budgetten ook zijn. En die zijn vreemd genoeg nog altijd torenhoog.
Wat er dan veranderd is? Het wereldwijde web. Internet heeft de macht omgedraaid: vroeger zat alle macht bij de verkoper, door het internet zit die nu bij de consument. Die wacht niet langer op jouw reclame, maar neemt zelf het initiatief om een product of dienst op te zoeken. Vaak begint hun zoektocht op Google, waar ze informatie opzoeken over jouw product én je rechtstreekse concurrenten. Advies halen ze niet langer bij verkopers, maar bij andere kopers in reviews. Zij bepalen zelf wanneer ze je product kopen. Zo verloopt het aankoopproces vandaag meestal.
Inbound marketing is de marketingstrategie bij uitstek om in te spelen op deze nieuwe realiteit. Zij gaat de uitdaging aan waar marketeers mee worstelen: kwalitatieve leads creëren en contacten in klanten veranderen.
Via inbound Marketing smeedt je een relatie met publiek. Je biedt hen de informatie die ze zoeken, en ondersteunt hen in hun aankoopbeslissing. Dat lukt je niet met advertenties, wel met content die hen naar je website trekt. Dat geldt trouwens niet alleen voor prospecten. Ook nadat je iemand in een klant hebt weten te converteren, blijf je de relatie voeden met aantrekkelijke content.
3. Het succes van inbound marketing
Inbound marketing is vandaag uitgegroeid tot de belangrijkste marketingstrategie wereldwijd. Dat blijkt onmiskenbaar uit een recent Inbound marketing rapport bij kmo’s (0 tot 200 medewerkers). Ook grotere bedrijven met meer dan 200 medewerkers maken trouwens steeds vaker gebruik van inbound marketing, al blijven zij deze strategie voorlopig wel nog combineren met traditionele marketingstrategieën.
4. De vier stappen van Inbound Marketing
Inbound Marketing werkt volgens vier doelgerichte stappen: Attract, Convert, Close en Delight. Of met andere woorden: eerst zorg je ervoor dat je website bezoekers weet aan te trekken, daarna zet je die bezoekers om in leads en vervolgens in klanten, en tot slot maak je er ambassadeurs van.
Al deze stappen steunen allemaal op je belangrijkste tool: content! Je maakt blogs aan, e-mails, evenementen, demo’s … die je allemaal verrijkt met de juiste keywords om ze te optimaliseren voor zoekmachines. Vervolgens verdeel je die content via sociale media en natuurlijk je eigen website, eventueel achter een call-to-action en een landingspagina.
We bekijken de 4 fases van inbound marketing even van naderbij:
STAP 1: Attract – Trek het juiste publiek aan
Creëer boeiende, relevante en authentieke content op maat van de interesses van de prospecten die je wil aantrekken. Leg de klemtoon daarbij op bezoekers die de grootste waarschijnlijkheid vertonen om leads te worden, en vervolgens klanten. Post die content op een blog op je website, optimaliseer hem voor zoekmachines en prommot hem actief op al je sociale mediakanalen en via e-mail.
Om die content doeltreffend aan te maken, gebruik je een contentplan. Dat stel je op aan de hand van je buyer persona’s en hun buyer’s journey. Pas als je de doelen en uitdagingen van je buyer persona’s echt hebt doorgrond, kan je content creëren die weerklank vindt bij je doelgroep.
Om relevante onderwerpen te vinden, maak je gebruik van keyword-onderzoek: wat zoeken je buyer’s persona’s en hoe wil jij daar zelf op ranken. Naast keyword-onderzoek vind je vaak ook goede onderwerpen in industrienieuws, internetfora of gewoon je eigen klanten- en salesafdeling. Die laatste weten immers exact welke vragen prospecten en klanten vaak stellen.
STAP 2: Convert – Tover je bezoekers om in leads
Proficiat, je hebt bezoekers aangetrokken! Nu moet je hen converteren in leads. Dat doe je opnieuw met relevante content, zoals ebooks, white papers, checklists enzomeer. Die weten bezoekers vaak te overhalen om hun gegevens na te laten.
Voor dit conversieproces gebruik je technieken als call-to-actions en geoptimaliseerde landingspagina’s. Op de bedankpagina kan je hen dan andermaal andere content aanbieden die hen richting een volgende stap in hun buyers journey stuurt.
STAP 3: Close – Van leads naar echte klanten
Tijd om weer met voetjes op de grond te komen: amper 27% van alle B2B-leads zijn arm genoeg om tot een aankoop over te gaan. In je database zijn ze prachtige leads, maar in de realiteit zijn ze nog niet toe aan een aankoopbeslissing.
Jouw missie is dus om heen succesvol door een aankoopfunnel te loodsen. Je belangrijkste bondgenoot in deze fase is e-mail. Verzend gepersonaliseerde e-mails naar je leads, waarin je hen telkens weer iets meer leert over hun interessegebied. Dit noemen we lead nurturing. Elke mail vormt niet alleen een nieuwe schakel in jullie vertrouwensband, maar laat je ook toe je leads verder te kwalificeren: wie van je leads opent het vaakst je e-mails, wie klikt waarop door en welke achterliggende webpagina’s zijn het populairst?
Leads die warm genoeg zijn voor een salesgesprek, stuur je door naar het CRM-systeem van je salesteam, met alle info die je over deze leads hebt ingezameld. Die waardevolle informatie zal hen helpen hun salesgesprekken doeltreffender te maken. Zijn je leads hier nog niet klaar voor? Nurture hen dan nog even langer met specifieke trajecten en doelen.
STAP 4 Delight – Investeer verder in je klanten
Opgelet, de kous is niet af nadat je een lead in een klant hebt weten te converteren, integendeel. Het loont om ook daarna in de relatie te blijven investeren. Hier onderscheidt Inbound Marketing zich alweer van traditionele marketing. Het achterliggende idee is dat het je veel meer zal kosten om van iemand een nieuwe klant te maken, dan van een bestaande klant te behouden. Inbound Marketing is dus een langetermijnstrategie.
Als je bestaande klanten content en interacties blijft aanbieden waar ze echt iets aan hebben, zullen ze extra diensten of producten afnemen of je bedrijf aanbevelen in hun netwerken. Dat leidt dan weer tot nieuwe bezoekers op je bezoekers, die je weer langs je vier stappen kan leiden.
5. Ieder zijn Inbound Marketing-strategie en -tools
Meer dan eens hebben we bedrijven eerst een marketingtechnologie (marketing automation) zien aankopen, waarna ze zich pas afvragen hoe ze die tool gaan gebruiken. Inbound Marketing raadt de omgekeerde weg aan: eerst een strategie kiezen, daarna de overeenstemmende tool selecteren.
Die tools vormen best een natuurlijk ecosysteem op maat van je strategie: je kan bijvoorbeeld je website combineren met uiteenlopende tools zoals Unbounce (landingspagina’s), HootSuite (sociale media) of MailChimp (e-mails).
6. Content vormt de brandstof van je inbound-motor
Als je een zin moet onthouden van deze pagina, dan is het deze: geen inbound marketing zonder content.
Content speelt een cruciale rol om je doelgroep telkens naar de volgende stap van je inbound-strategie te loodsen. Elke stap steunt telkens opnieuw op content. Die trekt het gewenste type bezoekers naar je website, maakt er leads van en converteert ze uiteindelijk in klanten en ambassadeurs.
Maar om dat te bereiken moet je content aanmaken die relevant is voor je ideale klanten. De beste content is customer centric, relevant, is doordrongen van je merkpersoonlijkheid en beloont je prospecten.
Om tot die geloofwaardige content op maat te komen, moet je eerst de Buyer Persona’s en de Buyer’s Journey definiëren. Daar vloeit dan je contentplan uit voort: een route met deadlines, publicatiedata en richtlijnen voor elk kanaal (blogs, sociale media, video’s en e-mails).
Elke fase van je Buyer’s Journey vereist unieke content op maat van je prospect. Door deze Journey op te delen in verschillende fases, kan je elke prospect aanspreken op basis van zijn positie in zijn journey. Zo kan je hem van nabij opvolgen doorheen je funnel en hem op het juiste ogenblik doorsturen naar je salesafdeling. In deze journey bewijst een marketing automation zonder enige twijfel zijn waarde.
7. Inbound Marketing: waar moet je beginnen?
Iedereen lijkt tegenwoordig wel bezig met content en inbound marketing. Maar niet iedereen heeft een plan. Als je het goed wil doen, moet je daar nochtans starten.
Doeltreffende Inbound Marketing is niet meer maar ook niet minder dan een gedetailleerd stappenplan, met doelgroep, content, saleskwalificatie en zo meer als essentiële elementen.
Dit plan samenstellen zal je ongetwijfeld veel tijd kosten. Maar die investering betaalt zich op termijn dubbel en dik terug. Stort je dus vooral niet halsoverkop in Inbound Marketing. Het is immers een echte langetermijnstrategie. Pas als je het ook als dusdanig benadert, zal het zijn vruchten afwerpen.
Onze Inbound Marketing-projecten leveren gemiddeld binnen de twee tot vijf maanden resultaten op.
Wil je meteen ontdekken hoe je Inbound Marketing specifiek voor jouw bedrijf kan inschakelen, of ben je op zoek naar een nieuwe website of sterke content? Neem dan contact met ons op.
We zijn benieuwd naar jouw doelen, je specifieke behoeftes of het punt waarop je vandaag misschien vast bent gelopen. Vertel het ons allemaal in een gesprek. Het kost je niets meer dan je tijd. En net als bij Inbound Marketing levert het je op termijn gegarandeerd veel op.
Meer info over inbound marketing
Neem voor meer info contact met ons op of vraag een gepersonaliseerde offerte aan i.v.m. inbound marketing.